Bonic Köpvillkor

Köpinformation

Bonic strävar alltid efter att överträffa vår kunders förväntningar. En självklar del i detta arbete är att erbjuda så bra villkor som möjligt samt en enkel, trygg och smidig köpupplevelse.

Nedan hittar du diverse information om våra köpvillkor som gäller när du handlar i vår webbshop. Du hittar även information om hur du går kan gå till väga om du mot all förmodan inte skulle bli nöjd med ditt köp. Du är alltid varmt välkommen att kontakta oss via mail eller telefon om du har några frågor eller funderingar.

F-gasförordningen (EU 517/2014) förbjuder försäljning av vissa typer av värmepumpar om det inte kan bevisas att installationen kommer utföras av ett företag som är certifierat.

Om du önskar köpa en värmepump utan installation kommer vi därför, i de fall då pumpen innehåller F-gas, kräva ett certifikatsnummer för det företag som kommer utföra installationen.

Allmänt

  • Följande allmänna villkor (”Villkoren”) gäller mellan Bonic AB 556844-7873  (”Bonic”, ”vi” eller ”oss”) och dig som beställer från oss via Bonic.se (”Webbplatsen”), via telefon eller via E-post.
  • Kontaktuppgifter och övrig information om Bonic framgår på Webbplatsen under fliken ”kontakta oss”. Villkoren gäller vid beställning av vara och, i förekommande fall, tillhörande service och/eller installation av varan.
  • Du som handlar som privatperson behöver vara över 18 år och myndig. Om du är under 18 år krävs målsmans samtycke.

Avtal och beställning

  • För att kunna genomföra ett köp via Webbplatsen måste du acceptera Villkoren. När du lagt din beställning träffas avtal om köp mellan dig och Bonic. En orderbekräftelse skickas till den e-postadress som du har angivit vid beställningen. Om bekräftelsen skulle avvika från din beställning ber vi dig att så snart som möjligt ta kontakt med kundtjänst.
  • Vi förbehåller oss rätten att neka en beställning, om du exempelvis har angivit felaktiga uppgifter eller om försäljning av någon anledning inte går att uppfylla.
  • Bonic ansvarar inte för information på Webbplatsen som kommer från en tredje part.

Priser och betalning

  • Alla priser är angivna i svenska kronor och inklusive moms, om ej annat anges. På din orderbekräftelse syns totalbelopp, moms samt eventuella avdrag för ROT och eller rabatter.
  • Priserna inkluderar inte eventuella betalnings- och fraktavgifter, som anges separat. Totalpris för beställningen visas innan du slutför beställningen och i orderbekräftelsen. Eventuella extratjänster och tilläggskostnader faktureras efter avslutad installation
  • Bonic strävar efter att Webbplatsen ska innehålla korrekt information. Vi reserverar oss dock för slutförsäljning av produkter samt att vår Webbplats kan innehålla skrivfel och felaktiga priser. Vi är inte bundna av priser som du insåg eller borde ha insett var felaktiga. Om du har beställt en produkt och/eller tjänst där ett felaktigt pris har angetts, kommer vi kontakta dig och invänta ditt eventuella godkännande av det korrigerade priset innan beställningen anses godkänd.
  • Vi erbjuder flera olika säkra betalningsalternativ. Kortbetalning och fakturabetalning görs genom det svenska företaget PayEx. Delbetalning görs med hjälp av Santander Consumer Bank.
  • När du väljer betalningsalternativ måste du i tillägg till dessa Villkor acceptera de allmänna villkor som gäller för det företag som hanterar betalning/fakturering i samband med att du genomför din beställning. Betalning ska ske till det bolag som ställer ut fakturan då vi överlåter rätten till aktuell fordran till detta företag. Genom att acceptera dessa Villkor medger du således att betalning endast kan ske med befriande verkan till det bolag som vi överlåtit fordran till.

 

Direktbetalning och betalning via faktura i samarbete med PayEx

Vi erbjuder direktbetalning samt fakturabetalning med hjälp av det svenska företaget PayEx och deras säkra betallösning.

Information om personuppgifter och kreditprövning

Insamling av personuppgifter och kreditprövning är en förutsättning för vi ska kunna behandla önskemål om betalning på kredit. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Tas en kreditupplysning kommer en kopia att skickas till dig per post. Personuppgifter hanteras i enlighet med gällande lagstiftning. Vi kommer att lämna de personuppgifter som inhämtas i samband med köp till PayEx, 621 88 Visby, som behandlar personuppgifter i syfte att utföra identifikation och kreditkontroll, för fakturering och annan hantering som är knuten till fordran, samt för statistik- och analysändamål exempelvis för att undvika bedrägerier, för att utveckla nya produkter och för beslutsstöd vid inkasso. Uppgifterna kan lämnas ut till underleverantörer och till myndigheter och annan som har rätt till uppgifterna enligt lag. Uppgifterna kan också användas för marknadsföring av PayEx produkter, via brev, e-post eller på annat sätt, om du inte skriftligen anmäler till PayEx att du inte samtycker till detta på den adress som PayEx anvisar.

Information om överlåtelse
Fordran kommer att överlåtas till PayEx Sverige AB, 556735-5671, S:t Hansplan 1, 621 88 Visby. Betalning med befriande verkan kan därför bara ske till PayEx på det konto som PayEx anvisar.

Leveransvillkor

Leverans sker till din folkbokföringsadress om inget annat avtalats.

Betalningsvillkor
Ingen faktureringsavgift tas ut.
Faktura ska betalas så att den är mottagaren till handa senast 14 dagar efter fakturadatum. Vid försenad eller utebliven betalning tillkommer dröjsmålsränta med gällande reporänta + 19,00%, dock lägst 20 % samt ersättning för skriftlig betalningspåminnelse med det belopp som anges i lag (1981:739) om ersättning för inkassokostnader mm eller motsvarande lag som ersätter denna.

 

Räntefri delbetalning i samarbete med Santander Consumer Bank

När du handlar hos oss har du möjlighet att betala i din egen takt och dela upp din betalning räntefritt. Välj delbetalningsalternativ från 3 till 24 månader och betala utifrån vad som passar dig bäst: räntefritt, till en lägre månadskostnad eller några månader betalningsfritt. Vi erbjuder delbetalning i samarbete med Santander Consumer Bank.


En delbetalning med fördelar

Tillsammans med delbetalningen får du Mitt kort trygga köp MasterCard. Det kostar inget extra att ha Mitt kort trygga köp och du handlar alltid lika förmånligt i anslutna butiker med kortet. Läs mer och se ansluta butiker på santanderconsumer.se/tryggakop

Köpförsäkring på köpet

Med Mitt kort trygga köp ingår en köpförsäkring med 90 dagar allrisk, 90 dagar prisgaranti och 3 års garanti. Du behöver aktivera ditt kort inom 2 månader för att försäkringen ska gälla.

På webb: Fullständiga villkor och mer om försäkringen hittar du här (med koppling till länken nedan) //www.santanderconsumer.se/kort/mitt-kort-trygga-kop/kopforsakring

Så här kan du dela upp din betalning räntefritt (exempelbelopp 10 000 kr):

4 månader ränte- & betalningsfritt

6 månader ränte- & betalningsfritt

12 månader

räntefritt

72 månaders

Delbetlaning

Räntefri period

Inköpsmånad + 3 mån

Inköpsmånad + 5 mån

Inköpsmånad + 11 mån (lägst 200 kr)

-

Månadskostnad

3 365 kr x 3

2 039 kr x 5

966 kr x 11

191 kr x 71

Uppläggningsavgift

95 kr

195 kr

295 kr

495 kr

Aviavgift

0 kr

0 kr

30 kr

30 kr

Totalt belopp att betala

10 095 kr

10 195 kr

10 625

13 723 kr

Effektiv ränta

5,84 %

8,05 %

13,01 %

20,40 %

Tabellen visar räntor och avgifter när du slutbetalar inom räntefri period. Efter den räntefria perioden, vid kontantuttag och när du handlar någon annanstans än i anslutna butiker är räntan f n 19,95 % och aviavgiften 30 kr/mån. Lägsta belopp att betala varje månad är 1/24 av skuldsaldot inklusive räntor och avgifter, dock lägst 150 kr/mån. Kreditavtalet löper tills vidare.

 

Leverans

  • Självkostnadspris för frakt tillkommer om inget annat uttryckligen framgår i samband med din beställning. Vi tar inte ekonomiskt ansvar för eventuella förseningar orsakade av anlitat transportör.
  • Om du har beställt en produkt exklusive installation skickas produkten till angiven leveransadress, där du som köpare ansvarar för att godset tas emot. Om du inte är på plats lämnas godset vid tomtgräns. När produkten lämnats på angiven leveransadress övergår ansvaret för produkten till dig som köpare.
  • Om du har beställt en produkt inklusive installation skickas produkten till angiven leveransadress, där du som köpare ansvarar för att ta emot godset. Om du inte är på plats lämnas godset vid tomtgräns. När produkten lämnats på angiven leveransadress övergår ansvaret för produkten till dig som köpare. Vi kommer kontakta dig för att boka ett datum för installation.

 

Försäljning av värmepump utan installation

F-gasförordningen (EU 517/2014) förbjuder försäljning av vissa typer av värmepumpar om det inte kan bevisas att installationen kommer utföras av ett företag som är certifierat.

Om du önskar köpa en värmepump utan installation kommer vi därför, i de fall då pumpen innehåller F-gas, kräva ett certifikatsnummer för det företag som kommer utföra installationen.

Genom att ange ett företagscertifieringsnummer förbinder du dig till att använda detta företag (som är knutet till angivet företagscertifieringsnummer) vid installationen av pumpen.

 

Försäljning av värmepump med installation

Installation

Standardiserade installationer (så kallade standardinstallationer) av värmepumpar är det som oftast erbjuds hos etablerade webshopar. Det är en typ av installation som pressar priset, men kräver en viss arbetsinsats och samordning från kunden. Önskar du istället en klassisk fullserviceinstallation, är du välkommen att kontakta oss för en kostnadsfri offert!

Vi erbjuder standardiserade installationer/standardinstallationer, där arbete, material, restid och förberedelser ingår. Specifika villkor och fullständig information om vad som ingår i standardinstallationer för olika typer av värmepumpar finns specificerat nedan.

Som kund, ska du ha läst igenom vad som ingår i den installation du beställt. Du har också ansvar för att se till att de förutsättningar som specificeras i installationens villkor uppfylls vid installationstillfället.

Vilka förberedelser som krävs specificeras för varje typ av standardiserad installation nedan och det är ditt ansvar som kund att se till att genomföra alla förberedelser som krävs enligt villkor för installationen. Om installatören anländer till platsen och inte kan genomföra installationen, debiteras kunden en så kallad ”bomkörningsavgift” motsvarande installatörens restid multiplicerat med en timkostnad på 700 kr.

Om Bonics installatörer behöver utföra arbeten som ej ingår i standardinstallationen, faktureras detta som tilläggsarbete. En prislista för aktuella tilläggsarbeten hittar du under respektive typ av standardinstallation.

Försäljningsområde för standardinstallationer

Bonic utför standardiserade installationer inom en radie på 8 – 13 mil mätt från Lidköping, beroende på vilken produkt produktens art. Om den kommun där produkten ska installeras inte finns inte finns som ett valbart alternativ på produktsidan, är du välkommen att kontakta oss för en kostnadsfri offert.

 

Standardinstallation av Luft-vattenvärmepump

ROT-avdrag: I samband med att du köper din värmepump kan du välja installation inklusive eller exklusive ROT-avdrag. Du som kund ansvarar för att kontrollera att du har rätt till eventuellt ROT-avdrag. Om skatteverket skulle ge avslag på hela eller delar av ROT-avdraget har vi rätt att tilläggsfakturera motsvarande belopp.    

Nödvändiga tillstånd: Det är du som kund som ansvarar för att alla eventuellt nödvändiga tillstånd finns. Om det efter utförs installation skulle inkomma krav från tredje part rörande demontering av anläggningen, frånsäger sig Bonic alla eventuella kostnader som uppstår i samband med demontering av anläggning eller åtgärd av fasad. Dessa eventuella kostnader efterfaktureras till dig som kund.   

Eventuellt påträffande av asbest: Om rörisolering innehållande asbest påträffas måste detta enligt lag åtgärdas en godkänd firma för asbestsanering. Kunden ansvarar för att detta åtgärdas och står för eventuella merkostnader som detta medför.

Efter installationen: När din luftvattenvärmepump har installerats, får du en genomgång av hur din nya värmepump fungerar (förutsatt att du är på plats under installationen). De första veckorna behöver du lufta elementen samt rengöra filtret ofta eftersom det ofta lossar avlagringar från systemet. Om den nya värmepumpen är inställd på kurva, kan du behöva justera denna för att systemet ska fungera optimalt.

Förberedelser för kund:

  • Kunden ansvarar för att ta emot leverans av pump och ställa delarna på plats
  • Kunden ansvarar för att förbereda ett lämpligt plant och stabilt underlag i form av ett gjutet fundament eller markplattor där utedelen och dess markstativ ska stå.
  • Kunden ansvarar för nödvändig snöskottning vid eventuellt behov.
  • Kunden ansvarar för att plocka undan på installationsplatsen (vid både ute- och innerdel) 
  • Kunden ansvarar för att installationsplatsen tillgänglig/framkomlig.

Följande material ingår i Standardinstallation av luft-vattenvärmepump:

  • Rör mellan utedelen och innerdelen, 4 styck rör på max 2,5 meter styck.
  • Täckkanal mellan utedelen och innerdelen, max 5 meter.
  • Rör mellan innerdel och husets vattenburna system samt tappvatten, max 2,5 meter.
  • Markstativ samt 4 stycken vibrationsdämpare.

Installationsområde: Bonic utför standardinstallationer av luft-vattenvärmepumpar inom en 13 mils radie från Lidköpings centrum. För installation utanför detta område, vänligen kontakta oss för en kostnadsfri offert.

 

Standardinstallation av Luft-Luftvärmepump

ROT-avdrag: I samband med att du köper din värmepump kan du välja installation inklusive eller exklusive ROT-avdrag. Du som kund ansvarar för att kontrollera att du har rätt till eventuellt ROT-avdrag. Om skatteverket skulle ge avslag på hela eller delar av ROT-avdraget har vi rätt att tilläggsfakturera motsvarande belopp.    

Nödvändiga tillstånd: Det är du som kund som ansvarar för att alla eventuellt nödvändiga tillstånd finns. Om det efter utförs installation skulle inkomma krav från tredje part rörande demontering av anläggningen, frånsäger sig Bonic alla eventuella kostnader som uppstår i samband med demontering av anläggning eller åtgärd av fasad. Dessa eventuella kostnader efterfaktureras till dig som kund.   

El-installation: Luft-luftvärmepumpar installeras med vanlig stickkontakt och våra kyltekniker måste därför ha tillgång till ett jordat uttag i nära anslutning till utomhus- eller inomhusdelen. Om det inte finns något uttag inom 3 meter från utomhus- eller inomhusdelen, kopplas värmepumpen in via en av kunden tillhandahållen förlängningssladd. Observera att installation av luft-luftvärmepumpar utförs av Bonics kyltekniker, vilka besitter en kompetens och certifiering som krävs enligt lag för att hantera det köldmedium som återfinns i denna typ av värmepumpar. 

Förberedelser för kund:

  • Kunden ansvarar för att plocka undan på installationsplatsen
  • Kunden ansvarar för att installationsplatsen för både ute- och innerdel är tillgänglig/framkomlig.

Följande arbete ingår i Standardinstallation av luft-luftvärmepump:

    • Vår installatör levererar pumpen till er i samband med installationstillfället.
  • Nedmontering av befintlig Luft-Luftvärmepump förutsatt att den sitter på den plats där den nya ska installeras.
  • Montering av utedelen: max 1,5 meter över mark
  • Montering av innerdelen: Minst 5–10 cm från tak (beroende på modell) och max 3 meter från golv.
  • 1 håltagning genom vägg per köpt innerdel. Väggen får ha en maximal tjocklek på 30 cm och måste bestå av trä, tegel (ej bränt) eller leca. Håltagning genom tjockare vägg eller genom annat material kostar 500:-.
  • Tätning vid väggenomföring med isolering.
  • 4 meter kylrörsdragning i plastkanal ingår , utöver 500:-/Metern.
  • Igångsättning av pump
  • Provkörning samt tryckmätning. Vid behov fyller vi på med kylmedium.
  • Elanslutning via stickkontakt till närliggande jordat uttag. (Se El-installation ovan för mer info). 
  • Grovstädning (bortforsling av tidigare värmepump ingår inte).
  • Efter installationen får du en genomgång av hur din nya värmepump fungerar (förutsatt att du är på plats under installationen).

Följande material ingår i Standardinstallation av luft-luftvärmepump:

  • 4 meter isolerande kylrör per köpt innerdel.
  • 4 meter täckkanaler per köpt innerdel.
  • Väggkonsol för utedelen.
  • 4 stycken vibrationsdämpare

Installationsområde: Bonic utför standardinstallationer av luft-luftvärmepumpar inom en 8 mils radie från Lidköpings centrum. För installation utanför detta område, vänligen kontakta oss för en kostnadsfri offert.

 

Standardinstallation av Frånluftsvärmepump

ROT-avdrag: I samband med att du köper din värmepump kan du välja installation inklusive eller exklusive ROT-avdrag. Du som kund ansvarar för att kontrollera att du har rätt till eventuellt ROT-avdrag. Om skatteverket skulle ge avslag på hela eller delar av ROT-avdraget har vi rätt att tilläggsfakturera motsvarande belopp.    

Nödvändiga tillstånd: Det är du som kund som ansvarar för att alla eventuellt nödvändiga tillstånd finns. Om det efter utförs installation skulle inkomma krav från tredje part rörande demontering av anläggningen, frånsäger sig Bonic alla eventuella kostnader som uppstår i samband med demontering av anläggning eller åtgärd av fasad. Dessa eventuella kostnader efterfaktureras till dig som kund.   

El-installation: Luft-vattenvärmepumpar installeras med fast anslutning till arbetsbrytare vilket enligt lag kräver en behörig elektriker. Installation elektriskt ingår i Bonic standardinstallation , Gäller endast från en befintlig arbetsbrytare

Förberedelser för kund:

  • Kunden ansvarar för att ta emot leverans av pump och ställa delarna på plats
  • Kunden ansvarar för nödvändig snöskottning vid eventuellt behov.
  • Kunden ansvarar för att plocka undan på installationsplatsen (vid både ute- och innerdel) 
  • Kunden ansvarar för att installationsplatsen tillgänglig/framkomlig.
  • Andra förberedelser kan tillkomma vid köp av vissa tillbehör och tilläggstjänster.

Följande arbete ingår i Standardinstallation av frånluftsvärmepump:

  • Losskoppling och avtappning av befintligt frånluftssystem.
  • Den gamla värmekällan skjuts åt sidan för att ge plats åt den nya. Detta görs gemensamt av installatör och kund (bortforsling av den gamla värmekällan ingår inte).
  • Inkoppling av frånluftsvärmepump mot befintligt vattenburet system och varmvatten. Den nya pumpen får samma placering som den föregående pumpen hade.
  • Extra isolering av frånluftsrör (i de fall då detta behövs enligt pumpens tillverkare).
  • Tätning av eventuella håll genomförs med hjälp av fogskum.
  • Elanslutning via kabel mellan pump och närliggande befintlig arbetsbrytare.
  • Igångsättning av pump
  • Provkörning, tryckmätning samt avluftning av systemet.
  • Rensning samt injustering av frånluften ingår i Bonic standardinstallation (Värde 3000:-)
  • Grovstädning (bortforsling av tidigare värmepump ingår inte).
  • Efter installationen får du en genomgång av hur din nya värmepump fungerar (förutsatt att du är på plats under installationen).

Följande material ingår i Standardinstallation av frånluftsvärmepump:

  • Rör för övergång från pump till befintligt system (max 3 meter).
  • Erforderligt förbrukningsmaterial för ovanstående arbetsmoment.

Installationsområde: Bonic utför standardinstallationer av frånluftsvärmepumpar inom en 13 mils radie från Lidköpings centrum. För installation utanför detta område är ej möjligt

 

ROT-avdrag

Genom att utnyttja ROT-avdraget kan du som helt eller delvis äger en villa, ett radhus, en bostadsrätt eller ett fritidshus, få göra avdrag på arbetskostnaden när du anlitar oss för installationer.

Vi på Bonic gör det enkelt för dig att utnyttja ROT-avdraget - det enda du behöver göra är att beställa ”installation inklusive ROT-avdrag” samt uppge ditt personnummer och fastighetsbeteckningen för den fastighet där arbetet ska utföras. Sen sköter vi resten!

Hos oss får du rabatt på arbetskostnaden direkt från Bonic, som i sin tur ansöker om pengar från Skatteverket. Du behöver alltså inte ligga ute med några pengar, i stället görs avdraget direkt vid köp.

  • ROT-avdraget kan ge dig ett skatteavdrag på 30 procent av arbetskostnaden.
  • Maxbeloppet för möjligt avdrag är 50 000 kr per person och kalenderår. Är ni två personer som står som ägare på er bostad, blir alltså maxbeloppet 100 000 kr (2 x 50 000 kronor).
  • Avdraget gäller enbart arbetskostnaden, inte materialet. 
  • Du kan inte göra ROT-avdrag för att bygga ett helt nytt hus och inte heller för om- och tillbyggnad av nybyggda hus. Med nybyggt hus avses ett småhus som är fem år eller yngre.
  • ROT-avdraget gäller även för fritidshus som du äger om det enligt fastighetstaxeringen är klassat som småhus.

Observera att du som kund ansvarar för att kontrollera att du har rätt till eventuellt ROT-avdrag. Om Skatteverket skulle ge avslag på hela eller delar av delar av den preliminära skattereduktionen som Bonic dragit av, har Bonic rätt att efterfakturera det belopp som ej beviljats av Skatteverket. Du är således betalningsskyldig för detta belopp och betalning ska erläggas inom 30 dagar från fakturering.

Vill du veta mer? Gå in på skatteverket.se och läs om ROT-avdrag, där hittar du all information du behöver.

 

Ångerrätt (gäller enbart privatpersoner)

Du som privatperson har enligt Distansavtalslagen 14 dagars ångerrätt vid köp av produkt, utan att du behöver ange något skäl. Observera att det är du som kund som står för eventuell kostnad för returfrakt.

Vid köp av produkt kombinerat med installation gäller ångerrätten fram till 24 timmar innan installationen påbörjas (dock längst i 14 dagar). Installationen betraktas som påbörjad vid utsatt installationsdatum.

Alla returer återsänds ända till Bonic ABs besöksadress.

Följande måste dock uppfyllas vid åberopade av ångerrätt:

  • Produkten får ej vara använd eller trasig.
  • Produkten ska returneras i väsentligt oförändrat skick
  • Produkten ska returneras i originalförpackning samt med inneremballage.
  • Produkten ska vara komplett med samtliga tillbehör och originalhandlingar.

Om ovanstående punkter inte uppfylls, kan vi tyvärr inte godkänna din retur. Produkten kommer i förekommande fall returneras till dig och du debiteras för hela fraktkostnaden.

Du får självklart undersöka produkten. Tänk då på att hantera produkten varsamt och endast i den utsträckning som krävs för att fastställa produktens art, egenskaper och funktion. En vägledning är att du får hantera produkten som du skulle ha gjort i en butik. Om du hanterat produkten utöver vad som är tillåtet eller om någon del av produkten saknas är du ansvarig för produktens värdeminskning och vi förbehåller oss rätten att vid återbetalningen göra avdrag för eventuella värdeminskningen.

Kontakta oss alltid via e-post eller via telefon innan du returnerar en vara, så får då information av oss om hur du går tillväga med returen.

Beställningsvaror

Observera att ångerrätt enligt Distansavtalslagen inte gäller för beställningsvaror då dessa är speciellt beställda från leverantör. Varan kan alltså inte avbeställas efter det att beställningsprocessen påbörjats och inte heller returneras efter leverans.

Om en vara definieras som Beställningsvara anges detta på produktens produktsida.

Återbetalning

Om du ångrar hela eller delar av ditt köp kommer vi att betala tillbaka värdet av produkten/produkterna och eventuella kostnader som är hänförliga till den/de specifika produkterna. Vi kommer dock inte att återbetala kostnader för köpet i allmänhet, som exempelvis fraktkostnader.

Om en beställd tjänst (exempelvis en installation) bokats för utförande innan ångerfristen löpt ut förbehåller vi oss rätten att ta betalt för eventuellt arbete som utförts före det att du meddelar oss att du ångrar köpet.

Återbetalningen ska ske inom skälig tid utan onödigt dröjsmål. Vi förbehåller oss dock rätten att avvakta med återbetalning tills vi fått tillbaka produkten och har kontrollerat dess skick. Vi kommer om inget annat överenskommits, återbetala beloppet till ett av dig angivet bankkonto. Återbetalningen kommer inte att kosta dig något.

 

Garantier

Om en produkt omfattas av garanti, utöver vad som stadgas i Konsumentköplagen respektive Köplagen, framgår dess garantitid (samt villkor för att garantin ska gälla) i anslutning till produktens respektive produktbeskrivning i webshopen. Om inget annat anges gäller garantivillkoren både privatpersoner och företag.

Observera att olika garantitider och garantivillkor kan gälla för olika produkter och leverantörer/tillverkare. Var därför uppmärksam på detta när du läser produktbeskrivningen som gäller just för din produkt.

Information om en produkts användningsområde eller om produkten i övrigt som inte är del av en uttrycklig garanti, utgör endast allmänna upplysningar. Bonic ansvarar inte för sådan information

Kostnader för felsökning, monteringsarbete eller andra tjänster och produkter som tillhandahålls av annat företag än Bonic, kommer endast ersättas om Bonic i förhand har informerats om och skriftligen godkänt dessa.

Visar det sig att ett fel orsakats av exempelvis felaktig installation utförd av annan installatör än Bonic (eller av Bonic tillhandahållen installatör) debiteras installatören för kostnader rörande att åtgärda felet. Beror felet däremot på felaktigt handhavande kommer kunden själv att debiteras.

Bonic ansvarar inte för eventuell skada som en produkt orsakat på person, på fast egendom eller på lös egendom och heller inte för följderna av sådan skada.

Bonic ansvarar inte i något fall för indirekt skada eller kringkostnader som exempelvis utebliven inkomst, förlorad energibesparing eller annan följdskada.

Bonics garantier omfattar inte förbrukningsmaterial som exempelvis filter.

 

Reklamation

Konsumentköplagen ger privatpersoner rätt att reklamera en vara under förutsättning att varan är felaktig, har ett ursprungsfel eller om ett fel uppstått vid leverans. 

Om du anser att en vara är felaktig kan du kontakta oss via E-post eller telefon och tydligt beskriva felet, så hjälper vi dig.

För att reklamationen ska vara giltig måste den alltid göras inom skälig tid efter det att du märkt eller borde ha märkt felet. Skälig tid brukar för privatpersoner motsvara 2 månader efter det att du mottagit varan eller tjänsten. För företagskunder måste reklamationen ske senast 30 dagar efter det att de mottagit varan eller tjänsten.

Vid reklamation av en produkt måste du som kund kunna uppvisa inköpsbevis eller kvitto.

När du reklamerar en produkt utgår vi från din beskrivning av felet, därför är det är viktigt att den är så utförlig som möjligt. Om produkten visar sig vara felfri eller att felet uppstått genom yttre åverkan eller handhavandefel, debiterar vi dig eventuella kostnader för exempelvis besök av tekniker samt eventuell fraktkostnad

Kostnader för felsökning, monteringsarbete eller andra tjänster och produkter som tillhandahålls av annat företag än Bonic, kommer endast ersättas om Bonic i förhand har informerats om och skriftligen godkänt dessa.

Visar det sig att ett fel orsakats av exempelvis felaktig installation utförd av annan installatör än Bonic (eller av Bonic tillhandahållen installatör) debiteras installatören för kostnader rörande att åtgärda felet. Beror felet däremot på felaktigt handhavande kommer kunden själv att debiteras.

Vid giltig reklamation gör Bonic en återbetalning motsvarande produktens pris samt ersätter eventuella kostnader för returfrakt.  Återbetalningen ska ske inom skälig tid utan onödigt dröjsmål. Vi förbehåller oss dock rätten att avvakta med återbetalning tills vi fått tillbaka produkten alternativt  har kontrollerat dess skick. Vi kommer om inget annat överenskommits, återbetala beloppet till ett av dig angivet bankkonto. Återbetalningen kommer inte att kosta dig något.

Tvister och tillämplig lag

Vi strävar alltid efter att samtliga av våra kunder ska vara nöjda. Vi vill därför alltid att i första hand försöka komma överens med dig om en lösning, om något eventuellt skulle bli fel. Kontakta därför gärna oss via E-post eller telefon om du mot all förmodan inte är nöjd.

men om en tvist skulle uppstå som vi inte kan lösa tillsammans, kan du vända dig till Allmänna Reklamationsnämnden. Vi medverkar vid eventuella förfaranden i Allmänna Reklamationsnämnden och följer självklart deras rekommendationer.

Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
//www.arn.se